tisdag 29 mars 2011

Jakobs Musikhörna v. 13: Oranssi Pazuzu - Muukalainen Puhuu

Oranssi Pazuzu är ett finländskt psykedeliskt black metal-band. Just den psykedeliska biten är viktig för mig, rak black metal har jag aldrig fastnat för. Burzum, Mayhem och Watain i all ära, men finns det ingen twist på det hela så går det mig oftast obemärkt förbi. Jag gillar min black metal mixad med andra genrer, som shoegaze (Alcest), hardcore (Kvelertak) eller som Oranssi Pazuzus fall, psykedelisk rock.

Att deras influenser rymmer både Darkthrone och Pink Floyd torde inte göra någon förvånad, det ges lika ofta utrymme åt psykedeliska ljudutflykter som åt black metal-mangel. Överlag en atmosfärisk platta som kanske inte kommer tilltala de absoluta black metal-puritanerna eller de inbitna psychrockarna, men de som kan svänga åt båda hållen borde kunna finna nöje i detta finska band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar