tisdag 1 mars 2011

Emil Jensen om nya skivan

Om hur nya skivan låter:
– Jag kommer från det elektroniska, och de två första skivorna var mer åt det hållet. Förra skivan var inspelad mer eller mindre live, som på det goda 70-talet. Jag gillar båda tillvägagångssätten, så därför är nya skivan en hybrid; stråkorkester blandas med trummaskin.

Om skivans tema:
– Jag märkte att låtarna började handla om artistvärlden, så därför ser jag tillbaka på en töckning tid innan första skivan i texterna. Skivan handlar mycket om just tid. Jag har alltid valt att gå framåt och bakåt och i sidled i mina texter. I mitt mellansnack handlar det mer om nutid.

Om låten ”Lite väl John och Yoko:
– Jag har genom åren byggt upp ett universum av fiktiva karaktärer. Ett universum som jag nu kan plocka ifrån. Till exempel så är morbrorn i ”Maj förra året” med på nya skivan i låten ”Lite väl John och Yoko”. Fast den här gången är det ur hans perspektiv. Mina egna minnen börjar mer och mer kännas som rykten, medan fiktionen i låtarna känns som verklighet. Därav namnet Rykten på nya skivan.

Om låten ”Växlande molnighet”:
– Det finns inget som är så svårt som att berätta om något ljust. Det finns inget så sorgligt. Jag skrev ”Växlande molnighet” och spelade in den och tänkte: den här blir första singeln. Och så visade det sig att den plötsligt var sju minuter lång. Det är sunt att vara renons på vetskapen om detta medan man skriver låten. Vissa låtar kan bli sju minuter, andra kan bli på fyra rader. Och båda funkar.

Om låten ”Mörkertal”:
– Jag skrev låten ”Mörkertal” efter att ha varit i Ungern och inte riktigt kände för att komma hem igen. Det finns alltid skäl att flytta från Sverige. Men jag vill heller inte bli en av alla svenska artister som hotar att flytta från Sverige. Vem ska jag hota? Anders Borg? – Sedan skrev jag färdigt den efter att SD kommit in i riksdagen. Då kände man ännu mindre för att vara en del av Sverige. Fast det värsta var inte att de kom in, utan att 50 procent av de som röstade, röstade egoistiskt. Egoism är en grogrund för rasism.. Det är ett obehagligt Sverige som uppstått.

Om att släppa skivan i mars:
– Det var kanske dumt att släppa skivan i mars. Samtidigt som Melodifestivalen. Det är så stort att man måste förhålla sig till det. Och det är i medierna halva året. Resten av tiden är det Idol. Det blir kanske tre veckor över. Det är indieveckorna. Det är också de veckorna folk är som fattigast: efter jul och efter sommaren.

2 kommentarer: