torsdag 10 mars 2011

Veckans skiva v. 10: ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Source Tags & Codes

Siestas senaste bandsläpp väcker nostalgi, de har bokat ...And You Will Know Us By The Trail, ett band som jag en gång i tiden höll väldigt kärt. Fram tills att jag såg dem live på Arvikafestivalen 06, den energi som fanns på skiva var som bortblåst och kvar var bara ett platt och oengagerat band. Mina förhoppningar var skyhöga och konserten tillhör en av de största besvikelserna jag varit med om när det kommer till livemusik. Sedan dess har jag följt bandet med viss försiktighet, med all rätt, för även om skivorna de släppt sen dess är bra så kommer de inte ens i närheten av Source Tags & Codes.

Men sen är det även en platta som blandar pop, punk och rent oljud på ett väl avvägt vis, något som få lyckas med. Redan i inledande Invocation så känner man att det är något stort på gång och när efterföljande It Was There That I Saw You kastar en vägg av gitarrer rakt i ansiktet på en så är det svårt att värja sig. Och efter det rullar det på, varenda låt på skivan är i princip en hitlåt i min värld. Att skriva om en låt hade inneburit att jag måste skriva om alla, så bra är vartenda spår på den här plattan. Det varvas storslagen pop med malande indierock och punkhärj om vart annat, men helt utan friktion, det behöver inte minnas någon motsättning mellan finstämdhet och fullt ös, medvetslös, inte om man gör det snyggt åtminstone.

När Siesta går av stapeln har det gått närmare fem år sen jag såg ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead på Arvika. Frågan är om de inte gjort sig förtjänta av en ny chans?

Lyssna på Source Tags & Codes på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar