onsdag 9 mars 2011

Skivrecension; The Deer Tracks - The Archer Triology pt.1

På gaffa.se har någon kommenterat nyheten om den här skivan med orden "Deer Tracks är tveklöst det mest isländska som inte kommer från Island". Ju mer jag lyssnar på The Archer Triology pt. 1 desto mer håller jag med om påståendet, för det vilar något mystiskt över denna Gävleduo. Mer precist så påminner det ofta om Múm, inte så att jag skulle påstå att jag skulle påstå att de apat efter deras sound, men samma brusiga och klickande lekfullhet finns där, samma känsla för mysiga små popmelodier.

The Deer Tracks är dock pompösare än nämnda islänningar, med svulstigare elektronik och stråkar, detta menat i den positivaste bemärkelse. Överlag så känns dem betydligt mer lättillgängliga, vilket bara känns skönt. Det är ren pop, i elektronisk tappning, inga krusiduller, inga pretentioner, raka poplåtar med lagom mycket lekfullhet.

Det negativa med, om man nu ska komma med något sådant, skulle väl vara att skivan bara innehåller fem låtar, det går snabbt att lyssna igenom skivan. I och för sig så är detta bara första delen i en trilogi, men om kommande två skivor har en lika kort speltid så hade jag gärna sett att alla slagits ihop till en. Men det är inget stort problem, för så fort skivan är slut så är det bara att börja om från början igen, alla fem spår är trots allt så pass starka att de verkar stå pall för ett nästintill oändligt antal genomlyssningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar