tisdag 12 april 2011

Jakobs Musikhörna v. 15: Bonzo Dog Band

Death Cab For Cutie har hämtat sitt namn från en låt dem har gjort, de medverkade i Beatles-filmen Magical Mystery Tour, Popbrusfavoriten José Soracha har spelat deras låt Readymades ett flertal gånger, de agerade husband i tv-serien Do Not Adjust Your Set där flera blivande Monty Python-medlemmar medverkade. Trots detta verkar de, åtminstone på senare tid, ha hamnat i den musikhistoriska periferin.

Ja, Bonzo Dog Band, eller Bonzo Dog Doo Dah Band som de hette till en början, är kanske inte ett band som många tänker på när de tänker på 60-talets musikaliska flora. Trots detta så har deras komiska rockmusik med tvära kast mellan allt från avant-garde, jazz, vaudeville och varité, för att nämna några genrer, lämnat ett stort avtryck. Jag har svårt att föreställa mig en grupp som The Residents om de inte föregåtts av Bonzo Dog Band. Lika svårt har jag att tänka mig att Monty Pythons musikaliska utflykter skulle låta likadant om det inte vore för denna grupp, även humorn de nyttjar ligger nära den som Bonzo Dog Band ägnar sig åt.

Men hur mycket inverkan de haft eller ej är väl egentligen ointressant, det som betyder något är trots allt om det är bra musik eller ej, och det kan jag säga er, att det är det, mycket bra musik. Så ge dem en chans och dyk ner i lite oförtjänt förbisedd musikhistoria.

Bonzo Dog Band på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar