onsdag 6 april 2011

Skivrecension: Jenny Wilson - Blazing I

Man hör ofta om konstnärers behov av att få utlopp för sin kreativitet och att få skapa något nytt och unikt. Trots att Blazing I till största delen består av låtar från Jenny Wilsons rosade album Hardships från 2009 så lyckas hon ändå skapa något nytt och intressant. Jag skulle vilja likna det vid att Hardships och Blazing I är två målade tavlor föreställande samma motiv, skillnaden är att Blazing I är målad med flera färglager som ger ett djupare och större sinnesintryck.

Samarbetet med Tensta Gospel Choir från förra året präglar produktionen av Blazing I och den souldoftande musiken Wilson står för når en ytterligare dimension med hjälp av den stora körens gospelharmonik. Producenten Daniel "Fagge" Fagerström, känd från bland annat The Skull Defekts, har gjort ett imponerande arbete och har lyckats skapa en stor, skarp och klar ljudbild som Hardships saknar. Jag ska ärligt säga att jag tidigare hade väldigt svårt för Hardships men med Blazing I faller alla mina tvivel på plats och jag kan nu även höra storheten med Hardships. De båda skivorna kompletterar varandra på något sätt.

Utöver låtar från Wilsons tidigare skivor bjuds man även på en cover av Bob Marleys Work, som även är förstasingeln från skivan, samt en tolkning av traditionella Comin' Round The Mountain (ja, den låten som Långben sjunger när han kör bil och husvagn).

Blazing I säljs tillsammans med en bok på 36 sidor samt bonusskivan Blazing II, en skiva som innehåller en rad remixer samt några långa och utdragna låtar som inte riktigt faller mig i smaken. Den stora behållningen i detta paket är helt klart Blazing I och det är enbart till den skivan som betyget ges till.