onsdag 7 september 2011

Skivrecension: Simone Stevens - Right On Time

Simone Stevens är en artist som nu bor i New York. Under sin barndom lyssnade hon på sina föräldrars skivsamling vilken bestod av bland andra Bob Dylan, The Beatles och Janis Joplin. När man lyssnar på Stevens skiva Right On Time kan man höra tydliga influenser från barndomens musik. Man kan även ana att det är just New York som är hennes hem då soundet är väldigt likt JayMays och även Regina Spektors som båda två numera är boende och verksamma i New York.

Det är framför allt den stora likheten med JayMay som slår mig. Båda två spelar folkpoplåtar som i grunden är uppbyggda kring en akustisk gitarr och sång men som omsluts av större arrangemang. Även sångrösterna är stundtals slående lika. Då de två artisterna är så pass lika har jag svårt för att inte jämföra de två. Storheten med JayMay är hennes personliga texter som tillsammans med sångmelodin ofta förmedlar melankoliska känslor men alltid med glimten i ögat, en fin blandning av sött och salt om man så vill. Simone Stevens har inte samma känsla för texter men hon jämnar ut det med ett mer intressant arrangemang och fler instrument som tillsammans förmedlar känslor likt JayMay.

Öppningsspåret "Let Me In" är en perfekt start på skivan och är också en bra introduktion i Stevens musik. Right On Time bjuder inte på några överraskningar utan håller sig ganska stabilt på en folkpopgrund i olika tempon. "Every Town Has A River", "Dream", "Lady Luck" och "Pigeon Brid" står för skivans höjdpunkter medan det långa steelguitarsolot i "ABC" är skivans absoluta bottenmärke.