torsdag 8 september 2011

Veckans Skiva v. 36: Paul Baribeau - Grand Ledge

Den första låten jag hörde med Paul Baribeau var Ten Things och jag fastnade direkt. En ensam man med akustisk gitarr, man tänker trubadur, singer-songwriter, folksångare osv., man tänker lågmält, inte hetsigt, punkigt och i ett rasande tempo, men det är precis så Ten Things är. Det är även skivans bästa låt, även om resten av plattan inte hamnar långt efter.

Utöver Ten Things, Like Bells, Better Than Everything och inledande Christmas Lights så är tempot lägre och han låter mer som en folksångare brukar göra. Man märker snabbt att hans gitarrspel är ganska stelt, det finns mest där för att bära fram hans sång, saknar oftast utsmyckningar och oväntade ackordföljder. Gör det något? Nej, inte så länge han bjuder på bra låtar, vilket han gör.

När det kommer till folkpunk så skulle jag vilja påstå att Paul Baribeau tillhör de bättre. Visst kan jag uppskatta Ghost Mice, Andrew Jackson Jihad och Defiance, Ohio, men Paul är den som jag lyssnar på när jag är sugen på genren. Möjligtvis i konkurrens av Hamell On Trials liveplattor.

Klicka här för att lyssna på Grand Ledge på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar