onsdag 18 januari 2012

Skivrecension: First Aid Kit - The Lion's Roar

Bright Eyes har självklart haft det, Rilo Kiley likaså. The Concretes hade det på skivan In Colour och She & Him och Julian Casablancas har haft småsläng av det. Vad är då "detta"? Är det en sjukdom, ett instrument eller kanske ett psykotiskt tillstånd? Nej, alla ovan nämnda storheter har alla haft hjälp av en viss person vid sina inspelningar - Mike Mogis.

Nu kan även First Aid Kit räknas in bland de band som har haft multiinstrumentalisten och producenten Mike Mogis som hjälp under sina inspelningar. På bandets andra skiva, The Lion's Roar, har Mogis suttit bakom mixerbordet samt står som producent på skivan. Utan att förringa systrarna Söderbergs otroliga musikalitet så låter skivan "Mogis", vilket absolut är något positivt i den musikkrets First Aid Kit vill tillhöra.

Självklart är det, hur mycket jag än lovordar en viss person, First Aid Kit själva som har störst roll i hur de och deras nya skiva låter. Deras säkra tvåstämmighet som redan var utvecklad vid debut-EP:n Drunken Trees är något som bandet fortfarande bygger upp sina låtar kring. Sången är, och kommer troligen förbli, bandets signum.

The Lion's Roar är en väldigt jämn skiva med toppar som "Emmylou", "To A Poet" och skivans avslutande spår "King Of The World" där Conor Oberst gästsjunger på ett strålande sätt. Ändå når den inte upp till de förhoppningar jag hade på skivan. Inget sticker ut och inget överraskar, och på sätt och vis är det ändå så jag vill ha First Aid Kit. Som ett band man alltid kan lita på vad man får ifrån.