torsdag 5 januari 2012

Veckans skiva v. 1: Morcheeba - Dive Deep


Jag ska vara ärlig. Jag hade inte hört talas om Morcheeba för en vecka sedan. Jag hade ingen aning om vilken inverkan bandet haft på varken trip-hop eller elektronisk musik. Men efter att ha hört skivan Dive Deep är jag fast, och för att hålla kvar i ärligheten vet jag inte riktigt varför. På något sätt räcker det att titta på omslaget och låta skivan snurra så kommer du förstå vad jag menar. Det är lite som att vara i trans. Mitt undermedvetna älskar det och försöker desperat förklara hur förbannat bra det här är och jag lyssnar bara med ett öra, det andra lyssnar fascinerat vidare.

Skivan byter stil mellan spåren och blir sällan tråkig, ens under de instrumentala spåren. Det är en intressant blandning av blues, soul, funk, elektronisk musik och tunga beats i sann hiphop-anda. Samtidigt är den väldigt olik många andra Morcheeba-skivor. Det är rofyllt och mörkt istället för hetsigt eller glatt, dessutom saknas bandets frontkvinna Skye Edwards; och ska jag vara ärlig saknar jag inte henne. Hennes röst må vara snäppet vassare än många på skivan, men spåren i sig är håller högre klass än de någonsin gjort. Spåren sjungs av olika, mer och mindre, kända artister som också varit med och spelat lite på skivan. Det är en fantastiskt samarbete. Låten Riverbed är en märklig, men ack så vacker, blandning av bländande produktion, folkmusik och synthar. Andra starka spår på skivan är Enjoy The Ride och Gained The World. Den första är country- och blues-inspirerad och den andra mer reggae-inspirerad. Gemensamt är att de båda har något speciellt som genrerna sällan har. Jag vet inte om det är mörkret eller instrumentvalet, men det är nyskapande och välkommet.

Det tillbakalutade stuket och lounge-känslan blandat med givande texter och genial synthproduktion gör denna skiva vansinnigt trevlig att avnjuta. Det är inte en skiva du lyssnar på innan fest eller när du vill bli taggad. Det är en skiva för de tillfällen du vill stänga av hjärnan och försvinna in i en värld där ditt undermedvetna regerar och där ett evigt lugn infinner sig. Släck ner, luta dig tillbaka och njut.

Lyssna på Dive Deep på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar