tisdag 6 april 2010

Jakobs Musikhörna v. 14: Nedry - Condors

Årets bästa skiva? Nja, jag har mina tvivel, men den kommer utan svårigheter kvala in på min topp tio, det kan jag säga redan nu. För det är något speciellt med Nedry, hur de blandar stilar hej vilt, dubstep och triphop är de genrer som dyker upp i mitt huvud mest frekvent. Att deras sångerska stundtals låter som Björk gör inte direkt saken sämre.

Rent ljudmässigt så är det mycket synthar, wobblande basar och loopade rytmsekvenser, men även gitarren tar ganska mycket plats. Den smälter in i den i övrigt nästan uteslutande elektroniska ljudbilden, ibland finns den där utan att man ens tänker på det.

Överlag så är skivan genomarbetad, inte bara sett till ljudet. För trots att går i samma stuk och ofta i ungefär samma tempo så tröttnar man inte, det finns något väldigt vackert i musiken. Vill man göra det lätt för sig så skulle man kunna kalla det dubstep för en poppublik, men det vore att förenkla det hela.

Nedry – Condors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar