fredag 9 april 2010

Låtlista v. 14 - Vår



I veckans låtlista har vi fått finbesök av Maja Mångård, läs en intervju med Maja här.

Veckans låtlista på Spotify finner ni här.


Maja (Money Can't Buy Music):

Francoise Hardy - Ce Petit Coeur
När jag hör den här låten känns det lite som att möta våren i Paris, där jag sitter på ett café och flyter in bland det fina franska folket.

MGMT - Kids
För mina tankar till barnsben, då det var vår när jag tog på mig jeansjackan, gick ut på gatan, ropade in kidsen i kvarteret och drog igång hopprepet efter att supersugaren just varit där och sopat bort allt grus efter vintern.

Kite - Ways To Dance
Den här låten får mig att spritta i hela kroppen, den ger mig vårkänslor helt enkelt.

Club 8 - Hope for Winter
När jag lyssnar på texten inser jag att våren också kan kännas kravfylld och att det gör ont när knoppar brister.

Taken By Trees - Cedar Trees
Tar mig tillbaka till den mest blomstrande vår jag har fått uppleva i april under cherry blossom i Japan, något jag varmt rekommenderar.


Rasmus:

The Lucksmiths - T-Shirt Weather
Riktigt glad låt om lyckan av att kunna vara ute och gå i solen i t-shirt för första gången på året.

Judy Collins - Just Like Tom Thumb's Blues
"When you're lost in the rain in Juarez / And it's Eastertime too"; Collins tolkar vad som kanske är Bob Dylans bästa låt.

Jens Lekman - Julie
Våren är som finast när körsbärsträden står i blom.

Patti Smith Group - Easter
Patti Smith är alltid Patti Smith. Jag tror att det hade kunnat vara riktigt trevligt att vara ute och promenera med henne på påskdagen, som hon sjunger om att göra.

The Go-Betweens - Spring Rain
Till och med regnet kan vara riktigt trevligt så här års


Jakob:

David Sandström Overdrive - Here's For Summer
Sommaren närmar sig med stormsteg och snart börjar förhållanden klappa ihop till både höger och vänster.

bob hund - Rundgång, gräslök, fågelsång
Tre saker som hör våren till.

Sonic Youth - Silver Rocket
Hela Daydream Nation är en platta jag starkt förknippar med våren.

Daniel Johnston - Devil Town
Även 1990 är en platta som doftar vår.

The Very Best - Warm Heart Of Africa
Den perfekta låten att dansa bort vintern med


Anton:

Millencolin - The Story Of My Life
Få saker passar bättre en varm vårdag än en Millencolin-klassiker.

Dogs Die In Hot Cars - Godhopping
En låt som sover hela året men vaknar upp några veckor i april.

Lars Winnerbäck - Vänner
Perfekt soundtrack till en vacker vårkväll.

Harry McClintock - Big Rock Candy Mountain
Jag mötte nyligen våren i USA, och då spelades denna låten i bakgrunden.

Maia Hirsawa - You And Me And Everyone We Know
För nästan exakt tre år sedan såg jag Maia Hirasawa live första gången, en vecka efter att hon släppt sitt debutalbum. En vårskiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar