tisdag 9 november 2010

Jakobs Musikhörna v. 45: Ornette Coleman - The Shape Of Jazz To Come

Nej, det är inte efter denna platta som Refuseds avskedsskiva fick sitt namn, även om man kunnat önska. Det var dock tack vare likheten i namnet på de båda skivorna som jag kom över detta guldkorn inom den tidiga fri-jazzen.

The Shape of Jazz to Come släpptes 1959 och hjälpte till att etablera fri-jazzen som genre. Den fortsätter, drygt 50 år sen den släpptes, att hyllas som ett av genrens viktigaste verk. Och det med all rätt.

The Shape Of Jazz To Come finns på Spotify!

4 kommentarer:

  1. Som grädde på moset har självaste Lou Reed vid i alla fall ett tillfälle utnämnt förstaspåret Lonely Woman till det bästa han någonsin hört. Det blir inte mycket större än så.

    SvaraRadera
  2. Kan inte svara annat än att jag förstår honom!

    SvaraRadera
  3. vadfalls? lyssnade inte Refused på frijazz?

    SvaraRadera
  4. Nja, jag var tvungen att kolla upp det här ochså här står det på svenska wikipedia-sidan:

    "Albumtiteln är ett referat till punkbandet Nation of Ulysses låt "The Shape of Jazz to Come", som i sin tur var ett referat till Ornette Coleman - vilket bandet då var omedvetna om. Titeln kan också refereras till H.G. Wells bok "The Shape of Things to Come" från 1933."


    På den engelska står det dock så här:

    "The title of the album is a reference to Ornette Coleman's 1959 album The Shape of Jazz to Come and also a reference to the song by The Nation of Ulysses, "The Sound of Jazz to Come" from their album Plays Pretty for Baby, which itself references the Ornette Coleman song."


    Vet inte om jag kanske tog mina uppgifter från den svenska sidan eller om den engelska sa något annat innan, men hur som helst så har ju plattan på ett eller annat vis påverkat skivnamnet

    SvaraRadera