onsdag 24 november 2010

Skivrecension: Marching Band - Pop Cycle

Marching band består av duon Erik Sundbring och Jacob Lind från Linköping. Bandet släppte sitt debutalbum Spark Large för två år sedan och har sedan dess gjort sig ett namn i USA, främst genom att deras musik har spelats i filmer och TV-serier som till exempel Zombieland, How I Met Your Mother och Scrubs. I Sverige har de dock inte gjort så mycket väsen av sig och kanske var det just därför som man valde att spela in sitt andra album i Stockholm tillsammans med producenten Jari Haapalainen. Pop Cycle spelades in i en källarlokal under de mörkaste vintermånaderna, enligt pressmeddelandet så är det därför som skivan låter något mer melankolisk än föregångaren.

Pop Cycle är en genomarbetad skiva med väldigt varierade arrangemang och det är intressant att lyssna på. De första gångerna jag lyssnade på skivan hittade jag hela tiden nya saker att fästa hörseln på, mycket handlar om olika gitarrer som får det mesta utrymmet i ljudbilden. Tyvärr så försvinner sången in i gitarrmattorna vilket gör att texterna är väldigt svåra att urskilja. Sången blir även ganska anonym och lyckas inte frambringa några speciella känslor hos mig som lyssnare. Kanske är det ett taktiskt drag för att framhäva musiken som också är skivans starka sida.

Ljudbilden känns som en kompakt enhet och inga ljud hoppar ur den. Det känns som att nästan alla låtar skulle funka perfekt som soundtrack till nästan vilken amerikansk TV-serie som helst, rent produktionsmässigt. Musikaliskt sett är skivan värd flera ordentliga genomlyssningar.

Ett plus i kanten är det roande texthäftet som medföljer skivan där ackord och gitarrtablaturer är utskrivna, så för alla er som vill lära er spela gitarr eller piano så är detta ett gyllene tillfälle.

Lyssna på Pop Cycle på Spotify!