tisdag 23 november 2010

Jakobs Musikhörna v. 47: Pantha du Prince - Black Noise

Jag ska inte påstå att jag är speciellt bevandrad inom minimal techno, långtifrån. Men det är den här plattan som fått mig att intressera mig för genren alls. Med väldigt små medel så skapar Hendrik Weber stämningsfull och lugn klubbmusik, utan att för den skull tappa något av den dansanta sidan. Raka beats blandas med djup bas och diverse samplade klockor och dylikt och skapar något som för mitt otränade öra känns som dansant ambient.

Skivan gästas av Noah Lennox a.k.a. Panda Bear, på ett av de svagaste spåren, Stick To My Side. Även om Noahs sång är både vacker och passande så är själva inslaget av sång något av en stämningssänkare, om än inte dåligt så inte heller fantastiskt. Även Tyler Pope från !!! och LCD Soundsystem gästar, som basist på The Splendour, ett betydligt starkare spår än Stick To My Side.

På det stora hela är dock skivan en väldigt lättillgänglig ingång i genren och borde kunna introducera många fler för den typ av musik som i Sverige kanske främst domineras av Andreas Tilliander. Det här, mina vänner, är dock ljusår bättre än något Tilliander släppt.

Lyssna på Black Noise på Spotify!

2 kommentarer:

  1. PDP är skitbra! Kanske inte bättre än Tilliander men ändå! :-)

    Kul att du uppmärksammar PDP iallafall!!

    SvaraRadera
  2. Kanske ska påpeka att jag inte har något emot Tilliander heller, han har gjort en del grejer som är riktigt bra och en del grejer som inte faller mig i smaken alls.

    Om du har tips på mer minimal jag borde kolla upp så får du gärna skriva dem här!

    SvaraRadera