torsdag 25 november 2010

Veckans skiva v. 47: Darren Hayman & The Secondary Modern - Essex Arms



Ibland kan det vara svårt att sätta fingret på varför man gillar vissa artister. Varför sitter jag och lyssnar på Hefners (Darren Haymans band) låt "China Crisis" på repeat? Varför fastnar jag så för hans låt "The English Head"? Och varför går skivan Essex Arms varm i skivspelaren? För Darrens låtar är ganska rak pop. Ganska vanlig instrumentering på låtarna. Men jag antar att det är de små finesserna som gör det. Som Darrens något gnälliga brittiska sång. De släpande melodierna som minner om snö som faller i oktober. Eller det faktum att på skivan är det två textrader som återkommer i flera av låtarna, och när de väl gör de så sjungs de ett antal gånger:

"The winter makes you want me more"

samt

"You said you'd yake care of me when the time is right
Time is now"

Att Essex Arms är en del i en planerad triologi om Darrens trakter i England tilltalar dessutom anglofilen i mig.

Men första tanken som som slår mig är dock: varför gillar jag dessa enkla sånger om kärlek så mycket som jag gör, när det finns så många andra enkla sånger om kärlek som jag inte alls gillar?
Darren Hayman är helt enkelt en skicklig skivmakare. Han slår an flera strängar samtidigt som berör mig. Och tillsammans bildar de väldigt fina ackord.

Lyssna på Essex Arms på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar