torsdag 4 november 2010

Månadens skiva v. 44: Two Gallants - What The Toll Tells


What The Toll Tells finns på Spotify!

Anton:

Öppningsspåret Las Cruces Jail kan vara det starkaste jag någonsin hört. Efter en dryg minut med mystik och ovetande bryter ett helvete löst, ett dansant helvete med frenetiskt trum- och gitarrspel och en hes och nästintill galen sång. Fortsättningen på skivan är inte alls lika övertygande, ett problem är att några låtar är något för långa, nästan hälften av låtarna klockas in på över åtta minuter.

Two Gallants är en duo från San Francisco som har släppt tre album, What The Toll Tells är det andra i ordningen. Likt andra duos som, The White Stripes och Johnossi, så får även Two Gallants till en stor ljudbild och ett varierande arrangemang och det är det som räddar de långa låtarna från att bli tråkiga. Bästa spåren är lugna Steady Rollin', schizofrena 16th St. Dozens och självklart hysteriska Las Cruces Jail.


Jakob:

När man kollar upp Two Gallants på spotify så står under liknande artister bland andra Conor Oberst, Langhorn Slim och Okkervil River och jag misstänker genast det värsta, ännu en förbannad alt-country-platta. Första låten drar igång och jag inser att jag har fel. Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att jag blev mycket positivt överraskad. Inledande Las Cruces Jail är nämligen bra, riktigt bra.

Tyvärr håller resten av skivan inte alls samma höga kvalité, det frenetiska och stökiga byts ut mot folkballader och energin från öppningsspåret återkommer allt för sällan. Trots att vissa låtar är relativt långa så lyckas de i de flesta fall hända förvånansvärt lite. Jag tappar snabbt intresset och återvänder till
Las Cruces Jail. Hade bara allt fortsatt i samma anda som den så hade det här kunnat vara en storslagen platta, nu känns den mest som en axelryckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar