söndag 7 november 2010

Konsertrecension: Little Marbles + New Found Land, Kafé Deluxe, Växjö 6/11

Det var med en ganska stor förväntan som jag begav mig till Kafé Deluxe denna kyliga lördagskväll för att beskåda Little Marbles och New Found Land. Av Little Matbles, den spontana och överglada gatumusikduon från Norrköping, väntade jag mig just glädje vilket de också lyckades leverera i omåttliga mängder. Bandets något bristande musikalitet vägs upp med roliga och lyssnarvänliga texter som hela tiden tar oväntade vändningar. Little Marbles är glädje, men egentligen inte speciellt bra...

Bättre är New Found Land som med sina dansanta poplåtar lyckas få liv i det något glesa och trötta publikhavet. När jag recenserade bandets senaste skiva, The Bell, så skrev jag att jag trodde att de något slätstrukna låtarna skulle höjas när de spelas live. Tyvärr blev det inte så, speciellt sången var det som sänker betyget då den kändes ganska platt och stundtals en aning falsk. En stor eloge ska dock göteborgaren bakom syntharna ha då han lyckas hålla alla låtarna levande.

De flesta låtarna som framfördes var hämtade från den senaste plattan, gulkornen var Human och Carve Out My Heart och det enda egentliga bottennappet var Leave It Behind som nästintill var en pina för öronen då sången var skrikig och falsk. På det hela taget var det ändå en bra spelning, men frågan är om de ändå inte är bättre på skiva.

1 kommentar:

  1. Ursäkta? Jag kan varken läsa eller höra längre. Inte för att jag har knäck i örat, utan i mitt huvud finns bara "Leave it behind" som en reverberande och synnerligen konstant ljudmatta.

    SvaraRadera