torsdag 18 november 2010

Veckans Skiva v. 46: Kultiration - Om Gaia

2004 var jag medlem i ett så kallat "street team" för I-Ration Records, ett skivbolag som fokuserade på svensk reggae. Jag hjälpte till att marknadsföra skivorna som de gav ut och för detta fick jag de plattor jag gjorde reklam för. Den första skiva jag fick var Kung Kodums första ep, en bra skiva, men inget omvälvande. Nästa skiva som damp ner i brevlådan var en singel, Sparkar & Slag av Kultiration. B-sidan på nämnda singel var en tolking av Allan Edwalls låt Du och Jag, vilket fortfarande är min absoluta favoritlåt med Kultiration. Ett kort tag senare så fick jag deras debut, Om Gaia, och på köpet fick jag ett nytt favoritband.

Deras unika blandning av baktakt, jazz och svensk folkmusik, som de själva kallar organisk folkreggae, kändes som ett välbehövt energitillskott i den svenska reggaescenen. Samma år släppte Svenska Akademien sin genombrottsplatta Tändstickor För Mörkrädda. En platta som inte riktigt faller mig i smaken, men det går inte att förneka att det var skivan som öppnade upp en ny generations ögon för den inhemska reggaen. Tre år senare så hamnar Kultirations tredje skiva, Döden Föder, på Sverigetopplistan, vilket inte hade varit möjligt utan Svenska Akademiens hjälp.

Men nu till skivan. I mitt tycke fortfarande deras bästa. När den kom kändes den spännande och fräsch, om än något opolerad. Och just det där opolerade tilltalar mig något ofantligt, speciellt när de på senare tid vet verkar veta precis vad de vill och vart de är på väg. Om Gaia skiner av indentitetssökande, det drar åt olika håll, vissa försök mer lyckade än andra, men alla lika underbara. För faktum är att ingen av skivans elva låtar får mig att tappa intresset ens för en sekund, de håller mig fången med sin vackra melankoli. Varenda låt är en viktig del av det som gör skivan som helhet till något av det absolut bästa som någonsin släppts i det här landet. Oavsett genre. Även om man inte delar min uppfattning om att det här är gruppens starkaste giv så går det inte förneka det faktum att det är ett stycke svensk reggae-historia.

Lyssna på Om Gaia på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar