torsdag 12 november 2009

Veckans Skiva v. 46: Copeland - Eat, Sleep, Repeat

Amerikanerna i Copeland är föga kända i Sverige. Jag fick låna Eat, Sleep, Repeat av en klasskompis som var helt övertygad om att jag skulle gilla det, och han hade rätt. Copeland spelar drömsk alternativ pop, väldigt snarlik Death Cab For Cuties musik. Den stora skillnaden är att Copeland använder ännu mer "ljudmattor" och bygger oftare upp låtarna med piano än med gitarr.

Bandet har legat mest på små indiebolag men gjorde en kort session hos det stora skivbolaget Columbia Records 2006-2007. Numera ligger de på Tooth & Nail Records och har meddelat att bandet kommer splittras efter ett sista studioalbum. Innan deras turné i våras sa de att även det kommer bli deras sista turné.

Eat, Sleep, Repeat släpptes 2006 och spelades in under två månader i Atlanta. Det som slår mig är att det inte finns någon låt som sticker ut varken åt det bättre eller sämre. Hela skivan präglas av en drömsk ljudbild vilket gör att den passar väldigt bra som soft bakgrundsmusik. Det som jag fastnade för var helt klart produktionen på skivan. Det händer väldigt mycket i låtarna, och man hör nya saker varje gång man lyssnar. En sak som jag verkligen gillar med ljudbilden är att de har gett trummorna plats att briljera. Med briljera menar jag inte att det är fullt med trumsolon, utan att trumkompen aldrig är helt "raka" utan har väldigt stor variation och kryddas med små "fill-ins".

Tyvärr finns inte skivan på Spotify, men flera av låtarna finns på Youtube, bland annat Careful Now, Eat, Sleep, Repeat och When You Thought You'd Never Stand Out. Jag rekommenderar dock att köpa skivan, då ljudkvalitén på Youtube inte gör låtarna rättvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar