onsdag 4 november 2009

Konsertrecension: Taxi Taxi, Fängelset, Göteborg 4/11

Taxi Taxi spelade på Fängelset i Göteborg i våras. Inför en väldigt liten publik. Taxi Taxi spelar på Fängelset i Göteborg igen nu på hösten. Inför en något större publik.
Och precis så – likt vårens första knopp och höstens sista löv – låter systrarna Berhan. Vackert, ensligt och melankoliskt. Samtidigt som man fryser på utsidan av det kalla vädret och de rysningar man får av det fina, så blir man alldeles varm på insidan av hur bra det är och av systrarnas blyghet – lite som en inverterad glass au four. Med i ljudbilden denna gång har de även trummor; och ljudlandskapet öppnar sig ytterligare.

Bäst blir denna melankoliska pop i stämmor när dragspelet plockas fram. Men låtar som ”Still Standing At Your Back Door” och ”Same Side Of The Moon” går heller inte att sopa in under mattan.

Konserten avslutas med bandets bästa låt – ”Old Big Trees” – och jag tänker att de borde sluta så; storstilat. Även om låten nog aldrig kommer att bli lika fin som när de på Hultsfredfestivalen 2007 framförde den med dragspel och ukulele… Men de kommer upp på scenen igen och slår mina fördomar i kras; aldrig har Daniel Johnstons ”True Love Will Find You In The End” låtit så här bra. Det kallar jag extranummer!

Senast systrarna var i stan skrev jag i min recension att fler borde ha varit där. Fler var där idag. Därför skriver jag återigen att fler borde varit där idag – så kom nästa gång. Inte för att jag vill att deras konserter ska bli mindre intima, utan för att de förtjänar att uppskattas i större utsträckning. Eller kanske är de nöjda med en liten publik? Kanske är de för blyga för en större publik?
(Bilden är från konserten i våras - ha överseende med detta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar