onsdag 24 augusti 2011

Konsertrecension: Movits!, Malmöfestivalen 23/8

Jag kan erkänna att jag aldrig riktig fastnat för Movits! på skiva. Visst kan jag finna deras blandning av swingjazz och hiphop stundtals tilltalande, men jag tappar snabbt intresset. Live är det dock en helt annan sak. Med en rappare, en dj, en saxofonist, en trombonist och en snubbe på elektrisk kontrabas så svänger det ganska rejält. Speciellt basen bidrar till att det är svårt att stå stilla.
Bild tagen av Anders Axelsson

Äppelknäckarjazz och Swing för hyresgästföreningen tilltalar mig speciellt, kanske för att de är de enda två låtar som jag verkligen fastnat för, men antagligen för att de låtarna är bandets bästa stunder. Större delen av publiken verkar dock uppskatta Na Na Nah! bäst och när Timbuktu äntrar scenen går ett jubel genom folksamlingen. Och visst svänger det även här, men Promoe dyker upp på scen för att dra av Balaclavaboogie så når spelningen sin kulmen och kanske just därför känns det ganska skönt att det är spelningens näst sista låt. Efter det drar de av deras antagligen största hit Sammy Davis Jr. vilket känns som ett vettigt avslut.

Överlag gör mig spelningen positivt överraskad, men ändå kan jag känna att det räcker att ha sett dem en gång, det gav ingen större mersmak. Men en gång är Movits! definitivt värda att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar