onsdag 31 augusti 2011

Skivrecension: Säkert! - På engelska

Förra året släppte Annika Norlin ett av det årets bästa album. Inte bara med svenska mått mätt. Det är därför inte konstigt att även internationella musikkonsumenter fått upp ögonen för Säkert!. Och det är heller inte konstigt att hon nu väljer att översätta skivan för att de även ska förstå vad som sjungs. Lite som Kent gjorde med Isola och Hagnesta Hill (är det någon som minns de engelska versionerna idag?). Fast inte helt och hållet så. För det är bara åtta av tolv låtar från Facit som översatts (och det är ett klockrent urval). Samt två från den självbetitlade debuten och även en låt som på svenska enbart släpptes digitalt. Så denna skiva bör ses som en översatt greatest hits, och såleda bedömas som en sådan.

Ingenting här gör sig egentligen sämre än på de svenska albumen, bortsett från att texterna kanske är lättare att ta till sig på svenska. Men då målet är just att de ska bli lättare att ta till sig när de är på engelska, så är detta knappast något man kan klandra På engelska för. Vissa ord gör sig till och med bättre på engelska. Song of Solomon låter exempelvis bättre än Höga visan. Och när hon sjunger om mitt gamla stamhak Dovas på engelska, så får jag om möjligt mer gåshud än när det gjordes på svenska.

Fast egentligen är det inte engelska som låtarna sjungs på. Annika har sagt att tanken med skivan var att göra den på ett tredje språk: svenska översatt ord för ord till engelska. Och ibland kan denna dåliga engelska bli lite påfrestande. Men bara ibland. Men det är ändå detta som drar ner betyget från en femma.

Säkert! på svenska, låter det som Hello Saferide? Njae, det är en annan sorts driv i Säkerts låtar som gör att man känner skillnad på banden även när de sjunger på samma språk. Fast visst, vissa låtar drar åt Saferide-hållet. Som "November" och "You'll be on you're own". Och för svenska lyssnare är "November" den stora behållningen , då den aldrig tidigare getts ut på skiva. Varken på engelska eller svenska.

Men annars säger jag som Annika själv skrev om plattan: "Om du är svensk och läser det här: gör det inte. Du ska lyssna på den svenska skivan". För även om detta är en rysligt bra platta, så är Säkert! bättre på svenska.