måndag 25 juli 2011

Veckans låt v. 30: Ulf Lundell - Ute på vägen igen

Nu är Popbrus-Jakob ute och åker och även jag längtar ut på vägarna. Och det finns en optimal hymn för längtan att ge sig iväg. Säga vad man vill om Ulf Lundell, men den här låten följer vart jag än går, framförallt på sommaren, när det kliar lite extra i den delen av hjärnan som ständigt vill vara i rörelse.

"Jag måste ut innan jag kvävs
av det trygga liv som levs"

Men låten handlar även om att åldras. Och varför inte, det hänger ju ihop. Ju äldre man blir desto mer inser man att det finns platser man aldrig sett och det finns mer att fly från. Samtidigt som rädslan för att stagnera hela tiden växer.

"Och dagarna går
och blir till år
och man lever med minnen av allt man mist
[...]
Ingen plats här längre för såna som vi
Det är andra som har tagit över
Vi har hjärtat kvar i en helt annan tid
och vad vi har är det ingen som behöver"

Och när Lundell sjunger textrader som "allt jag vill är att få känna mig fri" och att han bara är "en lätt åldrad romantisk idiot", då förstår jag honom till fullo och avundas Jakob som just nu inte har fast mark under fötterna.

Ha en underbar resa Jakob!

Lyssna på låten här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar