torsdag 21 juli 2011

Månadens skiva: Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen

Lyssna på Alles Wieder Offen på Spotify!

Rasmus:


Alles Wieder Offen skiljer sig från tidigare Neubauten-plattor. Där Kollaps är ren tung industri och Silence Is Sexy är suggestiv, är Alles Wieder Offen snarare... mysig. Mysig men fortfarande på ett Neubauten-sätt. Och jag gillar det. Det är bra och lättlyssnat. Kanske inte lika bra som ovan nämnda skivor, men fortfarande bra. Lyssna bara på "Nagorny Karabach" eller "Let's Do It A Dada", som när jag såg den live i höstas var det sämsta under hela spelningen. Men på platta låter det som Manu Chao, fast mer minimalistiskt och industri.
Så kryp ihop under en filt med någon du gillar och bara... mys. Till Neubauten.


Jakob:

Det finns en och endast en negativ sak med den här plattan, för lite industriellt skrammel. Visst finns det kvar, men rocken tar större plats än någonsin tidigare. Utöver det kan jag inte hitta en enda sak att gnälla på. Visst, det är långt ifrån Neubautens finaste stund, men vad fan gör det när deras lägsta nivå håller högre klass än de flesta etablerade bands bästa verk? Det är stundtals svängigt och levande, varmt och, som Rasmus skrev, mysigt, inte rått, kallt, brutalt och maskinellt som deras allra tidigaste grejer, men när de bemästrar båda sidor med sådan fingertoppskänsla så är det svårt att värja sig. Att Blixa fortfarande är Tysklands kanske absolut bästa sångare gör inte saken sämre. På egen han fick han mig att omvärdera det tyska språket, fick mig att inse att det inte nödvändigtvis behöver vara hårt och stelt utan mycket väl kan vara vackert, något som han åter bevisar på denna platta. Bara en sån sak är värd en guldstjärna i min bok.


Anton:

Jag hade ganska förutfattade meningar om Einstürzende Neubautens musik inför lyssningen av Alles Wieder Offen. Jag trodde Neubauten var något svårt, monotont och industriellt och inget som skulle falla mig i smaken. Öppningsspåret "Die Wellen" spädde till en början på mina tankar med dess domedagsbakgrund och recitativa text. Men faktum är att jag efter några genomlyssningar ändå började gilla det.

Egentligen är skivan inte speciellt svårlyssnad, jag vande mig relativt snabbt vid den mörka och industriella stämningen. De tyska texterna, som jag inte förstår ett ord av, blev snabbt ett med musiken och blev mer som ett instrument bland de andra än som något som stack ut. Alles Wieder Offen har gjort att jag har fått upp ögonen för Neubauten, frågan är dock hur mycket jag kommer lyssna på dem i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar