onsdag 26 maj 2010

Skivrecension: Bart & friends - Make You Blush


Hjärtat slår lite snabbare och det börjar klibba i handflatorna när höger hands pekfinger närmar sig play-knappen. Det här kan inte vara dåligt tänker hjärnan och skickar ut enderfiner i kroppen. Bakom skivan står delar av Australiens indiepopelit. Det handlar alltså om Australiens svar på Monsters Of Folk. När jag ser att Mark Monnone (The Lucksmiths), Louis Richter (Mid-State Orange och The Lucksmiths), Stanley Paulzen (Ruck Rover och Fred Astereo) samt Pam Berry (The Pines) backar upp Bart Cummings så får jag bråttom till stereon. När jag sedan ser att en man vid namn James Dean bidrar med melodica så blir det nästan för mycket. Till råga på ovanstående har skivan ett snyggt retroomslag och dess åtta låtar klockar in på drygt tolv minuter. Det låter nästan för bra för att vara sant.

Det är för bra för att vara sant. Sådana här konstellationer som låter bra på pappret faller ofta platt i praktiken. Summan av de olika delarna blir mindre än vad delarna var, var för sig.

Det är ingen dålig platta. Långt ifrån. Men den är platt, tråkig och har gjorts bättre. Tankarna dras till band som Berrys The Pines, svenska Nixon och färska Red Shoe Diaries. Och samtliga har gjort det här bättre. Klassisk indiepop med drag åt twee. Jag borde verkligen gilla det här. Men tyvärr lär det inte bli alltför ofta jag plockar fram den här skivan. Ser istället fram emot att höra nya alster från bandets olika medlemmar. Då lär hjärtat slå lite snabbare och händerna lär klibba. Men förhoppningsvis mynnar detta ut i att endorfiner sprider sig ut till mungipor och fötter och får mig att le och dansa. Så sker inte här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar